piątek, 9 stycznia 2015

Filmowe inspiracje i Miss Dior

Powracając do wątku reklamowego (po krótkim przedstawieniu Chanel N°5)... Jak zwizualizować zapach? Pierwszym krokiem do nadania perfumom materialnej formy - kształtu, barwy jest zaprojektowanie flakonu. Od dawien dawna wiadomo, że opakowanie tego produktu ma ogromną moc. Graficzne i kolorystyczne przedstawienie zapachu jest jednym z ważniejszych czynników decydujących o naszym konsumenckim wyborze i zakupie. Niemniej istotne jest zdefiniowanie grupy docelowej (czy to zapach dla nowoczesnej, pewnej siebie i niezależnej kobiety z tzw. wielkiego miasta, czy dla lolity, dla uwodzicielskiej bestii, czy też dla romantycznej marzycielki - w końcu jako konsumentka chcę wiedzieć kim jestem albo kim się stanę dzięki nowym perfumom; jakie wartości będę sobą reprezentowała). Aby ułatwić nam życie i odnalezienie w tej perfumeryjnej dżungli, twórcy flanków często idą nam na rękę - i tak oto nuty kwiatowe opakowane są w biele i róże; orientalne, korzenne, drzewne "ubrane są" w brązy, czerwienie, granaty; zapachy owocowe w barwy bardziej soczyste; zapachy "świeże" oczywiście w zielenie, cytrusowe żółcie czy morskie błękity i lazury. Współcześnie, każdy "poważny" zapach musi posiadać również swoją promotorkę, jej twarz i ciało. I tutaj posłużę się przykładem kobiety, której twarz i ciało zdecydowanie chciałabym mieć - Natalie Portman. Aktorka od lat reklamuje rozmaite produkty Diora (w tym również tusz do rzęs - przy okazji: w 2012 roku reklama mascary Diorshow New Look z jej udziałem została wycofana w Wielkiej Brytanii z powodu nadużywania technik postprodukcji w Photoshopie). 

Od 2010 Portman występuje w roli Miss Dior Chérie, a od lutego 2014r. - Miss Dior Chérie Blooming Bouque. Filmy reklamowe zapachów Diora z piękną Portman w roli głównej reżyseruje Sofia Coppola. Ciekawym spotem jest ten "La vie en rose", w którym Portman, kwintesencja zapachu Diora, wciela się w kwintesencję kobiecości lat 60. we włoskim kinie. Zacytowano jedną z najsławniejszym scen w historii kina - fragment "Słodkiego życia" Felliniego z 1960 roku, w którym Sylvia (grana przez Anitę Ekberg) zmysłowo tapla się w Fontana di Trevi, po czym woła "Marcello come here! Hurry up!". W spotach z udziałem Portman można by doszukiwać się wielu "intertekstualności", "inspiracji", "zapożyczeń", jakkolwiek to nazwać (i na pewno każdy z Was będzie miał własne skojarzenia). Powracając do pytania: jak zwizualizować zapach? Jak widać, można do tego celu posłużyć się nawet historią filmu. Mnie osobiście zapach Miss Dior nie kojarzy się z wyrazistą postacią z "La dolce vita", ale... w końcu Natalie to Natalie - nie trzeba jej z nikim porównywać.

Natalie Portman vs. Anita Ekberg







Natalie Portman, Sofia Coppola

"La vie en rose" vs."Do utraty tchu"


... vs. Fellini



... vs. Audrey


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz