sobota, 21 lutego 2015

Pola Negri

Była kimś, kogo dzisiaj określa się mianem „celebrity”. Fascynowała tłumy, stając się wzorcem dla swoich wielbicielek. Wprowadziła modę na malowanie paznokci, wymyśliła zimowe botki na wysokich obcasach, a także specjalne suknie do samolotowych podróży. Kupowała też białe, satynowe buciki, które farbowała tak, by pasowały do jej stroju. Dzięki swojej niezwykłości i wielkim umiejętnościom oraz rozpoznawalnemu na całym świecie stylowi (zarówno jej kostiumy jak i pozafilmowa garderoba wyróżniały się przepychem) urodzona w Lipnie Apolonia Chałupiec stała się gwiazdą uwielbianą i naśladowaną przez miliony kobiet na całym świecie, stając się konkurentką Glorii Swanson i innych ikon kina niemego.

Polita, jak nazwał Polę Negri (1897-1987) Valentino uosabiała zmysłowość, seksualność, nowoczesną kobiecość. Kluczem do jej wizerunku okazała się chyba niejednoznaczność granych przez nią postaci.
 Hiszpańska tancerka, 1923

Miłostki aktorki, 1928

Podczas gdy większość aktorek w niemej erze Hollywood odwzorowywała albo niewinne, słodkie dziewczęta-dziewice, albo kobiety lekkich obyczajów, ona była symbolem seksu, wampem, kobietą, która jest jednocześnie "glamour" i nie boi się płynącego we krwi erotyzmu. Już w swoim debiutanckim, polskim filmie "Niewolnica zmysłów" z 1914 roku w reżyserii Kazimierza Hulewicza Apolonia Chałupiec zachwyca tańcem i wciela się w tragiczną postać dziewczyny z ubogiej rodziny, która po swoim scenicznym sukcesie porzuca narzeczonego, by stać się kochanką zamożnego mężczyzny, u boku którego doświadcza wystawnego choć krótkiego życia.
Nie będąc jedynie „tą dobrą”, biedną, „tą złą”, wyuzdaną, Pola Negri ucieleśniała w kolejnych filmach dwuznaczny, przewrotny erotyzm. Punktem zwrotnym w karierze polskiej gwiazdy okazało się spotkanie Ernsta Lubitscha, który wyreżyserował filmy, dzięki którym Pola Negri podbiła Niemcy i Hollywood. W duecie z Negri powstało w Niemczech najwięcej jego filmowych przebojów, jak "Oczy mumii Ma" z 1918 roku, "Carmen" i "Madame du Barry" (1919), "Sumurun" (1920), "Dzika kotka" (1921).

W tamtych filmach nawet najdrobniejsze szczegóły, jak makijaż, uczesanie, stroje - wszystko to odbijało „nowego ducha wolności”. Pola Negri jako ikona mody posiadała jedną, bardzo istotną cechę, której pragnęły kobiety na całym świecie - posiadała pewność siebie i swego ciała. Grała uwodzicielki, które nie przejmowały się obowiązującymi konwenansami.



Zakazany raj, 1924

Gdy w 1923 roku przyjechała do Stanów Zjednoczonych była już doskonale znana tamtejszej publiczności, która zdążyła się już wcześniej zachwycić obrazami z jej udziałem importowanymi z Europy za ocean. W Ameryce została przyjęta jak królowa. Jej hollywoodzką karierę zapoczątkowała "Cesarzowa", przyczyniając się do budowy jej wizerunku jako symbolu seksu... pew ej wampirycznej kobiecości. „Image” ten potwierdziły kolejne filmy z udziałem aktorki, m.in. "Piętno krwi" Raoula Walsha, "Kłamałam" Dimitri Buchowetzkiego i "Hotel Imperial" Mauritza Stillera (1927).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz