Była kimś, kogo dzisiaj określa się mianem „celebrity”. Fascynowała tłumy, stając się wzorcem dla swoich wielbicielek. Wprowadziła modę na malowanie paznokci, wymyśliła zimowe botki na wysokich obcasach, a także specjalne suknie do samolotowych podróży. Kupowała też białe, satynowe buciki, które farbowała tak, by pasowały do jej stroju. Dzięki swojej niezwykłości i wielkim umiejętnościom oraz rozpoznawalnemu na całym świecie stylowi (zarówno jej kostiumy jak i pozafilmowa garderoba wyróżniały się przepychem) urodzona w Lipnie Apolonia Chałupiec stała się gwiazdą uwielbianą i naśladowaną przez miliony kobiet na całym świecie, stając się konkurentką Glorii Swanson i innych ikon kina niemego.
Polita, jak nazwał Polę Negri (1897-1987) Valentino uosabiała zmysłowość, seksualność, nowoczesną kobiecość. Kluczem do jej wizerunku okazała się chyba niejednoznaczność granych przez nią postaci.
Hiszpańska tancerka, 1923
Miłostki aktorki, 1928
Podczas gdy większość aktorek w niemej erze Hollywood odwzorowywała albo niewinne, słodkie dziewczęta-dziewice, albo kobiety lekkich obyczajów, ona była symbolem seksu, wampem, kobietą, która jest jednocześnie "glamour" i nie boi się płynącego we krwi erotyzmu. Już w swoim debiutanckim, polskim filmie "Niewolnica zmysłów" z 1914 roku w reżyserii Kazimierza Hulewicza Apolonia Chałupiec zachwyca tańcem i wciela się w tragiczną postać dziewczyny z ubogiej rodziny, która po swoim scenicznym sukcesie porzuca narzeczonego, by stać się kochanką zamożnego mężczyzny, u boku którego doświadcza wystawnego choć krótkiego życia.
Nie będąc jedynie „tą dobrą”, biedną, „tą złą”, wyuzdaną, Pola Negri ucieleśniała w kolejnych filmach dwuznaczny, przewrotny erotyzm. Punktem zwrotnym w karierze polskiej gwiazdy okazało się spotkanie Ernsta Lubitscha, który wyreżyserował filmy, dzięki którym Pola Negri podbiła Niemcy i Hollywood. W duecie z Negri powstało w Niemczech najwięcej jego filmowych przebojów, jak "Oczy mumii Ma" z 1918 roku, "Carmen" i "Madame du Barry" (1919), "Sumurun" (1920), "Dzika kotka" (1921).
W tamtych filmach nawet najdrobniejsze szczegóły, jak makijaż, uczesanie, stroje - wszystko to odbijało „nowego ducha wolności”. Pola Negri jako ikona mody posiadała jedną, bardzo istotną cechę, której pragnęły kobiety na całym świecie - posiadała pewność siebie i swego ciała. Grała uwodzicielki, które nie przejmowały się obowiązującymi konwenansami.
Zakazany raj, 1924
Gdy w 1923 roku przyjechała do Stanów Zjednoczonych była już doskonale znana tamtejszej publiczności, która zdążyła się już wcześniej zachwycić obrazami z jej udziałem importowanymi z Europy za ocean. W Ameryce została przyjęta jak królowa. Jej hollywoodzką karierę zapoczątkowała "Cesarzowa", przyczyniając się do budowy jej wizerunku jako symbolu seksu... pew ej wampirycznej kobiecości. „Image” ten potwierdziły kolejne filmy z udziałem aktorki, m.in. "Piętno krwi" Raoula Walsha, "Kłamałam" Dimitri Buchowetzkiego i "Hotel Imperial" Mauritza Stillera (1927).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz